Pamiętaj o zabezpieczeniu komputera
{rokbox album=|Customers| title=|Avast Free Antivirus.| thumb=|images/articles/dla_klientow/avast_thumb.png|}images/articles/dla_klientow/avast.png{/rokbox}Częstą przyczyną problemów z komputerem jest tzw. złośliwe oprogramowanie: wirusy, trojany, programy szpiegujące, keyloggery, dialery itd. Może ono powodować trudności w nawiązaniu połączenia z Internetem, wpływać na szybkość transferu danych, dokonywać przekierowań na niechciane strony www, a nawet całkowicie uniemożliwiać pracę z komputerem. Aby zapobiec takim sytuacjom, należy instalować na komputerze program antywirusowy.
Wiele firm opracowało specjalne wersje swoich programów antywirusowych, których używanie w zastosowaniach domowych jest całkowicie darmowe. Nasza firma zaleca program Avast Free Antivirus. Można go pobrać ze strony producenta.
Awaria? Zanim zadzwonisz, sprawdź...
{rokbox album=|Customers| title=|Zasilacz starego typu.| thumb=|images/articles/dla_klientow/01_thumb.jpg|}images/articles/dla_klientow/01.jpg{/rokbox}Powodów braku połączenia z Internetem może być wiele. Często popełniamy drobne błędy, których naprawa zajmuje specjaliście 5 minut, a nas kosztuje kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt złotych. Zanim sięgniemy po słuchawkę, aby wezwać fachowca, warto jest sprawdzić, czy aby na pewno awaria nie jest spowodowana przez jakieś drobne niedopatrzenie z naszej strony!
Zawieszone urządzenie zasilające
Zdarza się tak, że urządzenie elektryczne potrafi się zawiesić. W takim wypadku wystarczy wyłączyć urządzenie klienckie (ewentualnie router) na parę minut (5-10). Warto też sprawdzić, czy zasilacz działa:
- świeci dioda (na zasilaczu nowego typu),
- {rokbox album=|Customers| title=|Zasilacz nowego typu.| thumb=|images/articles/dla_klientow/02_thumb.jpg|}images/articles/dla_klientow/02.jpg{/rokbox}poprzez dotknięcie urządzenia i sprawdzenie, czy jest ciepłe.
Pamiętajmy też o tym, by nie resetować routera poprzez przycisk RESET, ponieważ urządzenie wróci do ustawień fabrycznych i trzeba je będzie konfigurować powtórnie.
Ważne jest też, by kable były odpowiednio podłączone do zasilacza. Z gniazdka LAN kabel powinien wychodzić do komputera lub routera, natomiast z gniazdka POE – do urządzenia klienckiego (antena).
Rozłączony kabel sieciowy w mieszkaniu
{rokbox album=|Customers| title=|Informacja o rozłączonym kablu sieciowym.| thumb=|images/articles/dla_klientow/03_thumb.jpg|}images/articles/dla_klientow/03.jpg{/rokbox}Należy sprawdzić, czy kabel jest poprawnie umiejscowiony w gnieździe karty sieciowej. Jeśli tak, to przy włączonym komputerze dioda na karcie sieciowej powinna świecić się na zielono. Jeżeli się nie świeci, to radzimy wyłączyć komputer, odłączyć kabel sieciowy, włączyć kabel i komputer. Warto też sprawdzić kabel sieciowy w routerze i zasilaczu.
Wyłączona karta sieciowa
{rokbox album=|Customers| title=|Oznaczenie wyłączonej karty sieciowej.| thumb=|images/articles/dla_klientow/04_thumb.jpg|}images/articles/dla_klientow/04.jpg{/rokbox}Aby sprawdzić, czy karta sieciowa jest włączona, trzeba w menu Windows wybrać kolejno polecenia:
- w Windows XP: Start / Ustawienia / Panel sterowania / Połączenia sieciowe / Połączenie lokalne,
- w Windows 7 oraz Windows Vista: Panel sterowania / Centrum sieci i udostępniania / Zarządzaj połączeniami sieciowymi / Połączenia lokalne.
Jeżeli ikonka połączenia jest szara lub przekreślona, to znaczy, że karta sieciowa jest wyłączona. W takim wypadku należy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać z menu, które się pojawi, opcję Włącz.
Komputer ma na sztywno ustawiony adres IP
{rokbox album=|Customers| title=|Konfiguracja adresu IP.| thumb=|images/articles/dla_klientow/05_thumb.jpg|}images/articles/dla_klientow/05.jpg{/rokbox}Jest to rzadki problem, ale też się zdarza. Każdy komputer powinien mieć ustawione pobieranie adresu IP automatycznie oraz adres serwera serwera DNS. Klikamy prawym przyciskiem myszy ikonę połączenia lokalnego, po czym wybieramy kolejno polecenia Właściwości / Protokół TCP/IP / Właściwości / Ustaw adres IP i DNS automatycznie.
Komputer nie pobiera adresu IP
Tu sprawa nie jest taka prosta. Należy kolejno:
- W menu Start wybrać polecenie Uruchom i wpisać komendę cmd lub bezpośrednio z menu Start wybrać wiersz poleceń. Pamiętajmy, że w Windows Vista i Windows 7 trzeba uruchomić wiersz poleceń z konta administratora. W takim przypadku klikamy na wiersz poleceń prawym przyciskiem myszy i wybieramy polecenie Uruchom jako administrator.
- {rokbox album=|Customers| title=|Polecenie ipconfig.| thumb=|images/articles/dla_klientow/06_thumb.jpg|}images/articles/dla_klientow/06.jpg{/rokbox}W wierszu poleceń wpisać komendę ipconfig /all, która informuje nas o podstawowych informacjach: karcie sieciowej, adresie Mac i adresie IP.
- Podstawowe komendy można zobaczyć, wpisując ipconfig /?. Najbardziej interesuje nas komenda ipconfig /release oraz ipconfig /renew. Pierwsza zwalnia adres IP, druga go odnawia.
Komunikat o błędzie 678 lub 769
Zazwyczaj te komunikaty o błędach są wyświetlane wówczas, gdy spełniony jest jeden z następujących warunków:
- Kabel sieciowy jest odłączony.
- Modem został wyłączony.
- Sterowniki modemu są uszkodzone.
- Oprogramowanie inwigilacyjne (spyware) jest uruchomione na danym komputerze i powoduje nieprawidłowe funkcjonowanie połączenia.
- Oprogramowanie zapory innej firmy blokuje połączenie.
Internet wolno działa
Wolna praca naszego komputera, jak też praca naszego Internetu, może być spowodowana zbyt dużą ilością otwartych aplikacji. Niektóre programy, jak np. antywirusy, poza pracą i obciążaniem naszego komputera obciążają też nasze łącze internetowe. Ściągane są definicje wirusów, aktualizacje programów. Sam Windows ma standardowo ustawioną funkcje automatycznego pobierania nowych aplikacji oraz uaktualnień. Warto więc sprawdzić czy nie mamy takich programów. Pamiętajmy też, że część z nich pracuje w tak zwanym tle.
Uszkodzenie serwera głównego lub brak dostępu do sieci spowodowany awarią naszego dostawcy
To najrzadsze z możliwych uszkodzeń. Niemniej jednak może się zdarzyć. W tym wypadku nikt nie ma dostępu do sieci lub do niektórych usług.
Opóźnienie w płatnościach
Istnieje również możliwość, iż brak dostępu do sieci spowodowany jest niezapłaceniem przez Użytkownika rachunków – należy pamiętać o uiszczeniu opłaty.